Christelijke Muziek en Concertagenda

Requiem voor Johan de Witt

Een van meest dramatische momenten uit de vaderlandse geschiedenis in muzie

Van onze redacteur Jan-Willem van Ree

12-08-22

Het wordt nu al het belangrijkste muzikale evenement van de landelijke herdenking van het Rampjaar 1672 genoemd: het Requiem voor Johan en Cornelis de Witt. Exact 350 jaar geleden werden deze founding fathers van de Nederlandse democratie door grof geweld om het leven gebracht. Componist Roel van Oosten maakte er een indrukwekkend muziekstuk over dat op 10 september in de Haagse Kloosterkerk in première gaat.

Johan de Witt

De brute moord op de gebroeders de Witt is ongetwijfeld een van de meest dramatische momenten uit onze vaderlandse geschiedenis. Hoe zat het ook alweer? Componist Roel van Oosten vertelt: "Johan de Witt stond aan het hoofd van de Nederlandse republiek tijdens het Eerste Stadhouderloze Tijdperk, en had al een enigszins democratisch bestuur gevormd, met zeggenschap van de burgerij. Het was voor Europa een unicum en een eeuw later een lichtend voorbeeld voor de Amerikaanse grondwet. Maar Nederland werd van drie kanten aangevallen. Engeland, Duitsland en het Franse leger van Lodewijk de Veertiende belaagden de republiek. Door complottheorieën en fake news groeide de woede onder de bevolking, wat heeft geleid tot de fatale moordpartij. Ik zie opvallende parallellen met onze tijd.”

"Radeloos, Redeloos, Reddeloos"

Met zijn Requiem staat de muziek van Roel van Oosten in een lange traditie van beroemde requiemmissen, zoals die van Mozart, Berlioz, Verdi en Britten. Met laatstgenoemde componist heeft Van Oosten gemeen dat hij de Latijnse onderdelen van de mistekst onderbreekt met strofes uit een zeventiende-eeuws lofdicht op Johan de Witt. De kerkelijke requiemteksten componeerde Van Oosten in een klassieke stijl, terwijl de muziek bij het lofdicht robuust en heftig is. “Meer met een beitel gehamerd dan met een potlood geschreven”, aldus de componist. Ook klinken de gevleugelde woorden ‘Radeloos, Redeloos, Reddeloos’ en Spinoza’s uitroep ‘Ultimi Barbarorum!’ (’De ergste barbaren!’). Met gevoel voor drama en theater brengt Van Oosten de turbulente gebeurtenissen van toen tot leven in zijn muziek, waarin het slagwerk een prominente rol vervult.

Wie, wat en wanneer?

Naast het Requiem klinken op 10 september ook de beroemde Funeral Sentences (1695) van Henry Purcell. Beide stukken worden uitgevoerd door The Coral Company, o.l.v. Stef Collignon, Cait Frizzell (sopraan), Sepp Grotenhuis (piano), Andrew Wright (orgel), Konstantyn Napolov (slagwerk) en een koperkwartet. Het concert vindt plaats in de Kloosterkerk (Lange Voorhout 4) en begint om 20.15 uur. Reserveer kaarten via The Coral Company


 Laatst gewijzigd: 12-08-22 - Geplaatst: 12-08-22