Christelijke Muziek en Concertagenda

Mor Levin en het verhaal van haar opa

Mor Levin en Anne Veinberg: een bijzonder concert rondom dodenherdenking

Van onze redacteur Jordi Kooiman

27-04-14

De Israëlische klarinettist Mor Levin stelde een programma samen: Tussen hoop en vrees. Een heel persoonlijk programma, want Mor ging op zoek naar Joodse componisten die de oorlog overleefden en onderzocht hoe de oorlog hun muziek beïnvloedde.

Uren en uren oefenen

Hoewel geboren en getogen in Israël, begon Mor Levin haar muziekleven zoals velen in Nederland: met blokfluitles. Het motiveerde haar in eerste instantie niet om verder te gaan, maar toen ontdekte ze de klarinet en was het 'aan'. Nu zou ze zich een leven zonder muziek niet meer kunnen voorstellen.

Het was een bijzonder moment, de eerste keer dat Mor Levin op een klarinet blies. Ze was elf jaar. Ze was niet erg geïnteresseerd om verder te gaan met muziek, maar haar leraar op de muziekschool zag potentie in haar en liet haar diverse instrumenten uitproberen. “Toen ik de klarinet probeerde, kreeg ik er meteen een goed geluid uit”, vertelt Mor. “Dat was bijzonder, want blazen op zo'n rietinstrument is niet eenvoudig.”

Het gooide de plannen van Mor flink om. Wilde ze eerst vooral een 'normale tiener' zijn, nu ging ze naar de kunstschool, waar ze muziekgeschiedenis leerde, les kreeg van professoren en – vooral – uren en uren oefende op een dag.

Het heeft haar ver gebracht. Ze behaalde haar bachelor aan het conservatorium van Tel Aviv en verhuisde toen naar Amsterdam, om daar haar master te doen. Die behaalde ze in de zomer van 2013. “Ik kende Nederland niet, maar mijn intuïtie zei dat Amsterdam de plek was waar ik heen moest gaan. Ik werd meteen verliefd op de stad, had een klik met mijn leraar op het conservatorium en vond er bovendien mijn vriend... Ik blijf hier dus nog wel langer.”

Van de Balkan tot Klezmer

Hoewel Mor Levins ouders beiden geen musici zijn, zit de klassieke muziek wel in haar genen. “Mijn ouders houden erg van klassieke muziek en stuurden mij en mijn broer en zus al vroeg naar de muziekschool”, zegt ze. “We zijn allemaal musici geworden. Mijn broer studeert fluit, mijn zus hobo, allebei in Europa.”

Ondanks die stimulans van haar ouders was het toch vooral de pracht van de klarinet die een grote 'drive' in Mor Levin losmaakte. “Ik houd erg van de klank en flexibiliteit van de klarinet. Het is zo'n divers instrument. Je kunt er van alles op spelen. Van volksmuziek van de Balkan tot klezmer, en van jazz tot klassiek. Je kunt in een orkest spelen, maar ook in kamermuziekensembles meespelen of als duo met piano optreden.”

Los van die diversiteit ziet Mor muziek ook als het middel bij uitstek om jezelf uit te drukken. “Wat je niet in woorden kunt zeggen, kun je met klanken uitdrukken. In die zin is muziek mijn religie. Het staat boven de normale communicatie, boven het dagelijks leven. Het is niet concreet, je moet er een connectie mee krijgen. Je moet het voelen en erin geloven.”

Mor Levin brengt samen met pianiste Anne Veinberg een bijzonder programma naar Ede: Joodse componisten tussen hoop en vrees. Het concert is een bijzondere aanloop naar de herdenking op 4 mei en de viering op 5 mei. Op het programma indrukwekkende muziek van Joodse componisten die de Tweede Wereldoorlog overleefden, maar op wier werk deze gebeurtenis een grote wissel trok. Mor en Anne illustreren deze werken met indringende schilderijen van componist Arnold Schönberg. Bestel snel tickets voor dit concert

Het verhaal van mijn opa

Mor is sinds haar afstuderen op vele fronten actief. Ze geeft les, speelt in orkesten, geeft kamermuziekconcerten en treedt op met pianiste Anne Veinberg, met wie ze een vast duo vormt. Een voorkeur voor één van de takken van sport heeft ze niet. “Juist de combinatie is goed voor de hersenen”, lacht ze.

De afgelopen tijd heeft ze het programma 'Between despair and hope' samengesteld, dat ze ook in de Edesche Concertzaal zal opvoeren. Aanleiding voor het project was haar ontdekking van de Joodse componist Moisei Vainberg, een goede vriend van Dmitri Sjostakovitsj. “Ik was meteen weg van zijn muziek en wilde het graag opvoeren. Ook omdat het verhaal van Vainberg zo overeenkwam met het verhaal van mijn opa. Ze kwamen beiden uit Polen, vertrokken beiden naar dezelfde plek in Rusland bij het uitbreken van de oorlog en verloren beiden hun hele familie in de Holocaust.”

Aan de hand van Vainberg ging Mor op zoek naar andere Joodse componisten die de oorlog overleefden en onderzocht hoe de oorlog hun muziek beïnvloedde. Zo ontstond een heel persoonlijk programma met werken van Paul Ben-Haim, Mario Castelnuovo-Tedesco en Arnold Schönberg, die geïllustreerd zullen worden door schilderijen van Schönberg zelf. “Ik ben heel blij met wat ik ontdekte”, zegt Mor. “Ik houd zielsveel van deze stukken.”


 Laatst gewijzigd: 08-03-16 - Geplaatst: 25-04-14