Christelijke Muziek & Concertagenda

REQUIM MIS = GIUSEPPE VERDI Pijnacker, Zuid-Holland


Naam:
REQUIM MIS = GIUSEPPE VERDI
Datum:
19 april 2006

Dit concert is al voorbij!

Tijd:
20:00u - 22:00u
Omschrijving:

Requiem
GIUSEPPE VERDI

Het verhaal van het Requiem van Giuseppe Verdi begint met de dood van een collega-componist: Gioacchino Rossini. Beide Italiaanse componisten schreven opera's in een eeuw waarin het genre ongelofelijk populair was in hun land. Tegenwoordig heb je onnoemelijk veel verschillende muziekstijlen en genres, maar in die tijd was er weinig keus. Iedereen hield min of meer van dezelfde soort muziek en op straat hoorde je overal dezelfde aria’s zingen en fluiten. Operacomponisten werden op handen gedragen, en van al deze componisten was Rossini het populairst.

Rossini's dood dompelt heel Italië onder in rouw. Ook Verdi is zwaar aangeslagen. Om de grote componist te herdenken, bedenkt hij het plan om samen met een aantal collega's een dodenmis of requiem te schrijven. Dit requiem moet dan als het klaar is in een katholieke kerkdienst ter nagedachtenis aan Rossini uitgevoerd worden. De componisten spreken af dat ze ieder een deel zullen schrijven. Verdi componeert een "Libera me". Het is een aangrijpend stuk waarin de woorden "Libera me" (Bevrijd mij) steeds maar weer herhaald worden. De andere componisten schrijven ook ieder hun deel, maar er wordt onderling zoveel geruzied, dat het requiem nooit wordt uitgevoerd.

Een paar jaar later overlijdt de grote Italiaanse schrijver en filosoof Alessandro Manzoni. Verdi is een groot bewonderaar van Manzoni en is zó kapot van diens overlijden, dat hij niet eens naar de begrafenis kan. Twee weken later besluit hij een requiem voor Manzoni te componeren. Hij heeft zijn les geleerd, en schrijft het werk in zijn eentje. Eén deel heeft hij al: het "Libera me" dat voor Rossini bedoeld was.

Zodra het Requiem klaar is, begint Verdi te repeteren. Hij heeft vier solisten, 100 orkestmusici en 120 koorzangers ingehuurd, waaronder ook vrouwen. Maar in de kathedraal waar het werk zal worden uitgevoerd, mogen alleen mannen en jongens zingen. Verdi moet speciaal naar de aartsbisschop om toestemming te vragen voor het gebruik van vrouwenstemmen. De aartsbisschop stemt wel toe, maar op voorwaarde dat de vrouwen achter traliewerken staan, en dat hun hoofden bedekt zijn met een wijde rouwsluier...

Precies een jaar na Manzoni's dood wordt het Requiem ten doop gehouden. Zowel de pers als het publiek is razend enthousiast, en al snel stromen de uitnodigingen om het werk in het buitenland te komen dirigeren binnen. Verdi vertrekt naar Parijs, Wenen, Londen... In deze laatste stad krijgt hij zelfs een koor van 1200 man (en vrouw) ter beschikking.

Maar niet iedereen is enthousiast over het Requiem. Een Duitse dirigent veegt in een vernietigend artikel de vloer aan met het stuk. "Een opera in kerkkledij" noemt hij het. Het is als belediging bedoeld, maar eigenlijk is het een perfecte beschrijving van het werk: het is inderdaad een dodenmis in operastijl. In zijn Requiem verenigt Verdi het beste uit twee werelden met elkaar: het plechtige van een kerkdienst en de dramatiek van een opera.
Het Requiem van Verdi is overweldigend. Weinig religieuze muziek is zo overrompelend als Giuseppe Verdi's Missa da Requiem, zeker wanneer je het stuk niet in de concertzaal hoort, maar in de kerk. Zijn Requiem heeft nog maar bar weinig van doen met de Rooms-katholieke dodenmis, maar des te meer met het hoogstdramatische operabedrijf. Niet geheel onterecht wordt het Requiem daarom door sommigen zijn beste 'opera' genoemd.

De Requiemmis werd voor de eerste keer uitgevoerd in de St. Marcokerk op 22 Mei 1874 en geleid door Verdi zelf.

De versie voor Orgel en Piano

In de19de eeuw was het gebruikelijk om hele opera’s of populaire aria’s te herschrijven voor piano en zang. De vocale gedeelten werden volledig voor de piano of andere solo- instrumenten geschreven waarbij een lyrisch effect gecreëerd werd, zoals een "lied zonder woorden”.
De transcriptie voor harmonium en piano betekende dat deze traditie verlaten werd, zowel muzikaal als artistiek. Aan de andere kant waren het harmonium en de piano een populair duo in heel Europa, en door het stuk op deze wijze te herschrijven werd het complexe symfonische stuk zelfs voor amateur-musici toegankelijk, hoewel de muziek zelf verre van eenvoudig is. Deze transcriptie is een vereenvoudigde versie van het oorspronkelijke Requiem, waarin de zangstemmen op een harmonische manier door de piano geïntegreerd worden maar waarbij de muzikale betekenis van het werk volledig geëerbiedigd blijft.

Al in de 19de eeuw was de uitvoering voor harmonium en piano vrij populair. Tot op de dag van vandaag word het Requiem van Verdi in deze uitvoering nog steeds met veel succes uitgevoerd.

De musici

Francesco Attesti werd in 1975 geboren in Cortona, Italië en studeerde af aan het “Cherubini”conservatorium in Florence. Hij studeerde bovendien aan de “Sommerakademie Mozarteum” in Salzburg. Francesco Attesti heeft vele internationale pianoconcoursen op zijn naam gezet. Momenteel voert hij een druk concertprogramma uit in Europa (Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland en Italië).

Zowel het publiek als de muziekcritici hebben hem unaniem uitgeroepen tot groot klassiek musicus en tot briljant vertolker van de vroege muziek en het romantische repertoire. Vorig jaar heeft hij een beurs voor jonge talenten gewonnen van de “Ursula Ströher Stiftung”, Basel, Zwitserland.

Francesco Attesti is een buitengewoon professional die een grote muzikaliteit koppelt aan een bijzonder talent, waardoor hij tot de elite van de jonge hedendaagse concertmusici gerekend mag worden.

Matteo Galli werd geboren in 1971 en studeerde af in orgel en compositie aan het “G. Nicolini” conservatorium van Piacenza in Italië.

Matteo is nauw betrokken bij het behoud van historische instrumenten en met name orgels. Hij doet onderzoek naar antieke orgels, maar is ook technisch adviseur bij de restauratie van orgels. Bovendien heeft hij verschillende publicaties op zijn naam over vroegere Italiaanse orgelbouwers.

Hij heeft een druk concertprogramma als solist, maar treedt ook samen met andere vocale en instrumentale ensembles op. Matteo Galli is chef organist in de St. Maria presso St. Satiro Basiliek in Milaan.

In zijn Europese tour treedt hij samen met Francesco Attesti op met een bijzondere uitvoering van de Requiemmis van Giuseppe Verdi.


Adres:
Ontmoetingskerk, Klapwijksweg
Plaats:
Pijnacker (Boek overnachting in Pijnacker)
Dagje uit in Pijnacker | Activiteiten Zuid-Holland

Provincie:
Zuid-Holland

Thema:
Anders
Soort:
Klassiek (meer klassieke concerten)
Uitvoering:
Instrumentaal
Doelgroep:
Volwassenen
Anders:
Unieke uitvoering Requiem op orgel en piano

Uitvoerenden:
Francesco Attesti op piano en Matteo Galli op orgel

Entreeprijs volwassenen:
€ 25,00
Entreeprijs kinderen:
€ 25,00

Rolstoeltoegankelijk:
Ja
Opmerking toegankelijk:
goed
Weer:
Overdekt
Invalidentoilet:
Ja

Internetadres:
http://www.rotarypijnacker-nootdorp.nl
Telefoon:
0653-555511


Dit concert is toegevoegd of gewijzigd op 2007-01-22 20:08:19

Deze gegevens zijn aangeleverd aan Christelijke Concertagenda. Wij kunnen de juistheid niet garanderen: Controleer altijd de gegevens voordat u naar het concert gaat.

Muziek voor Elkaar