Christelijke Muziek en Concertagenda

Nieuw TivoliVredenburg maakt verwachtingen waar

Janine Jansen laat TivoliVredenburg zinderen

Van onze redacteur Jan-Willem van Ree

27-06-14

Een overvolle zaal, publiek op de trappen, staande ovaties en luid gejuich. Daar denk je niet meteen aan bij een klassiek concert. Niets is minder waar: stervioliste Janine Jansen liet de Grote Zaal zinderen tijdens de officiële housewarmingparty van het nieuwe TivoliVredenburg. En dit was slechts een van de veertig optredens, waarmee het muziekpaleis op 21 juni na zeven jaar verbouwing haar deuren opende. Het publiek kon een kijkje nemen, sfeerproeven, genieten van het gebouw en natuurlijk alvast voorproeven van het komende culturele seizoen.

Vijf zalen, elf foyers, 24 bars en zelfs een heuse jazzlounge bieden het concert- en clubpubliek méér dan ooit tevoren. Daarmee is TivoliVredenburg een van de weinige podia ter wereld waarin zoveel muziekgenres tegelijk worden aangeboden. Pianist Ralph van Raat gaf acte de présence in jazzzaal ‘Cloud Nine’ op de bovenste verdieping. Ditmaal niet met highbrow pianomuziek, maar als rasechte improvisator. In een setting van laserlicht en subtiele rookmachine-effecten zette hij een sfeer neer van fijnzinnige klankwolken en verrassende muzikale overgangen. Het zachte geroezemoes en glasgerinkel bracht een extra touch aan het ware jazzgevoel.

Prangende vraag

Gelijktijdig speelden een aantal andere kopstukken uit de klassieke-muziekscene in de Grote Zaal. Toch was er voor de klassieke-muziekliefhebber eigenlijk maar één prangende vraag: is de akoestiek van de Grote Zaal hetzelfde gebleven? Vijf miniconcerten gaven een volmondig ‘ja’ als antwoord op deze vraag. Het Groot Omroepkoor beet het spits af en dompelde het publiek onder in de mystieke klanken van Rachmaninovs Vespers.

Inwijding

Het Radio Filharmonisch Orkest had een heuse verrassing in petto. Onder het mom van een wereldpremière beleefde de opdrachtcompositie van de jonge Nederlandse componist Jan-Peter de Graaff (1992) haar eerste uitvoering. Hierbij ging het niet om een grootschalig orkestwerk, maar om drie korte kleurrijke aanvangstunes voor de Grote Zaal en kamermuziekzaal ‘Hertz. De eigenlijke inwijding van de Grote Zaal werd bezegeld met Prokofjevs monumentale Vijfde Symfonie (1944). Door de componist zelf gedoopt als een ‘eerbetoon aan de grootheid van de menselijke geest’ bracht het orkest hiermee een hommage aan de edele muziek die in de toekomst in deze zaal klinkt.

Janine Jansen knalt dak eraf

Een belofte die meteen werd ingelost met het optreden van de pianobroertjes Arthur en Lucas Jussen. Zij gaven een fijnbesnaarde interpretatie van Schuberts Rondo D 951 en waren daarna ook nog afzonderlijk te beluisteren. De grootste klapper van de avond vormde zonder twijfel violiste Janine Jansen met meesterpianist Itamar Golan. Alleen al bij opkomst ging het publiek compleet uit zijn dak. Iets dat zich nog eens herhaalde na een bloedstollende uitvoering van Ravels Vioolsonate. Een prima opmaat voor Janine Jansens Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht dat deze week is begonnen. Voor wie niet kan wachten op het komende seizoen, kan hier alvast zijn hart ophalen!

Vind je het heerlijk om in een intieme setting te luisteren naar muziek van topkwaliteit, maar is het Janine Jansens Internationaal Kamermuziek Festival te kort dag? Van Valentina Lisitsa en Daniël Wayenberg tot Hannes Minnaar: ontmoet het hele jaar door wereldpianisten in de Edesche Concertzaal!

 Laatst gewijzigd: 27-06-14 - Geplaatst: 27-06-14